Online Yogales

Schermafbeelding 2020-06-02 om 14.45.15.

Yogales Online

Sinds 2017 verzorg ik yogalessen op locatie. Vanwege het corona virus komen we op nieuw terrein:

yogalessen online. De online yogales geeft ons de mogelijkheid om samen eenzelfde yogales te volgen.

Wanneer yogalessen op locatie tijdelijk niet mogelijk zijn door een lockdown, is er online yogales op woensdagavond en zondagochtend.

De yogales zal opgenomen worden en is via een besloten Facebook-groep en persoonlijke YouTube-link terug te zien zijn.

Het doel van de online yogales en aanvullende informatie is om een eigen routine op te bouwen die jou ligt, zodat je ondersteund yoga vanuit huis kunt (blijven) beoefenen. ❤️

Lesdata 2022

Woensdagavond.    19.30 - 21.00u (vanaf 19.15u aanschuiven)

Zondagochtend      09.00  - 10.30u (vanaf 8.45u aanschuiven)

De lessen voor het eerste seizoen 2022 zijn van week 2 t/m 27.

Er is geen les in de krokusvakantie (week 9), het weekend van 19/3, het weekend van 16/4, meivakantie (week 17 en 18), 1/6 en het weekend van 2/7.

Mocht je een keer niet kunnen, geen nood, er is een aparte video opname van de yogales om zelf aan de slag te gaan. Zo mis je niets😉.

 
Herdenkingsavond Marilou
Schermafbeelding 2020-03-31 om 17.22.37.
Schermafbeelding 2020-06-02 om 14.47.12.
PHOTO-2020-05-30-09-33-42-2.jpg
Schermafbeelding 2020-03-31 om 17.22.57.
Schermafbeelding 2020-04-07 om 12.21.46.
Schermafbeelding 2020-03-31 om 17.25.04.
Schermafbeelding 2020-06-02 om 14.45.26.
Schermafbeelding 2020-03-31 om 17.42.35.
PHOTO-2020-05-30-09-33-42_edited.jpg
Schermafbeelding 2020-04-07 om 12.22.07.
Yogales online .png
IMG_7572_edited.jpg

Is yoga voor iedereen geschikt?

De yogales is prima te volgen voor volwassenen van alle leeftijden. Je hoeft niet voleerd of lenig te zijn om yoga te beoefenen. Integendeel, ga er open in! Deze yogavorm is zacht, waarin je leert om jouw lichaamsbewustzijn gaandeweg te vergroten. Bij inschrijving zal ik vragen of er fysieke of psychische punten zijn waar ik rekening mee kan houden tijdens de les. Ook voorafgaand aan de les zelf is er de mogelijkheid om aan te geven als ik iets moet weten.
NB Doordat de yogales online is, ben ik niet in de gelegenheid om bij houdingen te corrigeren. Wel geef ik duidelijke instructies waar je tijdens de oefeningen op kunt letten.

Kan ik nieuw aanschuiven met de yogales online?

Hoezeer ik het graag zou willen, in de praktijk blijkt dit toch lastig. Mocht je ene oud-leerling zijn van Marilou of mij, dan kan het natuurlijk wel. De online les stelt mij niet in staat om cursisten te corrigeren. Dus mocht je willen starten met yoga bij mij, dan is een les op locatie beter. 

Hoe werkt de online meeting met Jitsi Meet?

Voor de online meeting gebruiken we Jitsi Meet. Je kunt dit platform gebruiken met jouw Android, iPhone, iPad of computer. 

 

Voor Jitsi Meet op jouw computer heb je Google Chrome nodig (in plaats van Firefox/Internet Explorer/Safari ... etc.).

Google Chrome is te downloaden via https://www.google.com/intl/nl_nl/chrome/

Voor Jitsi Meet op jouw iPad, iPhone of Android downloadt je de app van Jitsi Meet op je apparaat.

De dag voorafgaand aan de yogales ontvang je een link naar de betreffende yogales. Door hierop te klikken, kom je vanzelf in de meeting.

 

Mijn verzoek is om:

  • tijdig voor aanvangstijd je aan te melden (een kwartier voor aanvang ben ik online), zodat we op tijd kunnen beginnen met de les.

  • tijdens de yogales jouw 'Jitsi Meet'-instelling op 'mute' te houden, zodat ik voor iedereen goed te zien en te horen ben.

Wat heb ik nodig tijdens de les?

  • gemakkelijk zittende kleding (joggingbroek); 

  • een grote handdoek om op te liggen;

  • eigen kussen/meditatiebankje, als je die hebt. Anders kun je ook gewoon een stoel gebruiken, waardoor de ruggengraat, nek en hoofd in 1 lijn zijn;

  • een eigen grote deken om onder te liggen voor tijdens de ontspanningsoefening, eventueel aangevuld met een dun kussentje en iets voor onder de knieën.

Wat is een fijne voorbereiding?

  • zorg dat je van tevoren een licht ontbijt hebt gehad of houd het bij een ontbijt na de les. Een volle maag belemmert je bij de ontspanning, ademhaling en sommige yoga-oefeningen;

  • wees er 10 minuten voor aanvang aanwezig, zodat je alle tijd hebt om je te settelen. Bij de online yogales kost het je tijd om aan te melden. Op deze manier geef je jezelf ook de tijd om 'te landen'. Zo heb je de tijd om jouw mind tot rust te laten komen door alvast op je adem en houding te letten;

  • zorg voor een rustige ruimte om volledig op te kunnen gaan in de les.

Is een proefles mogelijk?

Proeflessen zijn enkel op locatie te volgen.

Wat doen we in de les?

De yogales heeft een systematische opbouw, toewerkend naar meditatie. We beginnen met het stil maken van het lichaam, het creëren van een meer kalme ademhaling om uiteindelijk te komen tot meer stilte. Deze systematiek wordt elke les herhaald.


De les kent de volgende onderdelen:

  • Ontspanningsoefeningen

  • Adem- en energiebeheersing

  • Joints and Glands (oefeningen om het lichaam wakker' te maken en de energie te reguleren)

  • Asanas (fysieke oefeningen/ Hatha-yoga)

  • Meditatie

  • Yogawetenschap en -filosofie

Makarasana

Deze oefening stimuleert de diafragmatische ademhaling en doen we aan de start van iedere yogales. Door deze oefening dagelijks te doen, leer je jezelf de meest effectieve manier van ademhalen aan: het kost de minste energie en zorgt voor de meeste zuurstofuitwisseling in de longen. Onze voormalige yogalerares heeft een zeer duidelijke video gemaakt van deze oefening, waardoor je de oefening volledig aangepast kunt doen. Enjoy!❤️

The New Science Behind Yoga